Változik a légitársaságok különadója, károsanyag-kibocsátás alapján fizethetnek a cégek

Megosztás

A kormány még májusban hozott létre rezsivédelmi és honvédelmi alapot, amihez nyolc szektorra vetett ki különadót, amiket jelen állás szerint idén és 2023-ban szednek be. A különadók a légitársaságokat is érintették, és a ma is érvényben lévő szabályok szerint a Magyarországról (belföldről) induló utasok száma után kell megfizetni az adót: utasonként 3900 forint az adó mértéke, ha az utasok az Európai Unió területére – és még néhány külön megnevezett országba – utaznak, az ezen kívüli országokba utazó utasonként 9750 forint az adó mértéke.

Ezen változtat most egy minden előzmény, jelzés nélkül megjelent friss kormányrendelet, derül ki a szerda esti Magyar Közlönyből. Mint kiderül, 2023. január elsejétől károsanyagkibocsátás-alapú lesz ez a különadó.

A friss rendelet szerint, ha az utas végső úti célja az Európai Unió – illetve néhány, a rendeletben felsorolt nem uniós ország – területén található, akkor

  • a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 2700 forint,
  • a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
  • a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb (4a) bekezdés szerinti egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 5100 forint.

Minden más országnál pedig:

  • a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 6800 forint,
  • a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
  • a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 12 700 forint.

Logikus, ha ebből nem sokat ért az olvasó, pláne nem tudja belőni, hogy az ő járatánál ez mennyit jelent a légitársaságnak, vagy áthárítás után neki, de valójában ez mind később fog kiderülni, a közlöny mindenesetre leírja, hogyan is kell majd a légitársaságoknak eljárniuk:

„a légi járművet üzemeltető légitársaság a tárgyhót követő hónap 5. napjáig elkülöníthető és beazonosítható módon megküldi a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezetnek az adott hónapban üzemeltetett valamennyi érintett légi járműve vonatkozásában az ACI Airport Carbon and Emissions Reporting Tool szerinti szén-dioxid-kibocsátási érték és a motorszám szorzatának egy ülésre jutó értékét”.

Forrás: Telex.hu

Kapcsolódó cikkek